اورژانس 115 چهل و یک ساله شد

اورژانس 115 چهل و یک ساله شد

۲۶ شهریور ۱۳۹۵ | ۰۰:۰۰ کد : ۱۱۳ اخبار وحوادث
تعداد بازدید:۱۴۲۳
روایتی از چگونگی تأسیس اورژانس پیش‌بیمارستانی و دستاوردهای آن در چهل‌ویک سال پس از آن
اورژانس 115 چهل و یک ساله شد

ساعت 2 و 50 دقیقه بعدازظهر چهارشنبه 14 آذرماه سال 1352 بود که سقف سالن انتظار فرودگاه مهرآباد فروریخت و طی آن 16 نفر کشته و 11 تن مجروح شدند. این حادثه به دلیل انعکاس وسیع در رسانه‌های داخلی و خارجی آن سال، در ردیف یکی از تلخ‌ترین وقایع کشورمان به ثبت رسید؛ و این در حالی بود که هیچ سیستم از قبل طراحی شده‌ای برای کمک و انتقال به مجروحین در این‌گونه حوادث ناگهانی وجود نداشت و مصدومین این حادثه به وسیله ماشین‌های شخصی و با کمک سربازان به بیمارستان منتقل شدند.

 بعد از این حادثه بود که سیستم فوریت‌های پزشکی کشور با عنوان اورژانس ۱۱۵ تأسیس و ایران به عنوان چهارمین کشور دارنده خدمات اورژانس پیش بیمارستانی در جهان شناخته شد؛ که این خود افتخاری بزرگ بود.

و نهایتا اورژانس پیش‌بیمارستانی ایران در 26 شهریورماه 1354 در شهر تهران تأسیس و با دو آمبولانس و با شماره 123 شروع به کار کرد. با پیروزی انقلاب و تشکیل حکومت جمهوری اسلامی، رشد اورژانس پیش بیمارستانی سرعت بیشتری به خود گرفت و شماره تلفن 115 به آن اختصاص داده شد.

با وقوع جنگ تحمیلی اورژانس کشور برای کمک به مجروحین به میدان‌های نبرد شتافت؛ و توانست نقش مهمی را در انتقال مجروحان جنگ ایفا کرد؛ و بودند تکنسین‌هایی که خود نیز در راه میهن به شهادت رسیدند؛ که شهید علی عباس هراتی، شهید جمال شفاعت، شهید سید جلال هادیان، شهید محمدعلی حاجیان فروشانی، شهید غلام‌حسین داوری، شهید شاهپور طلوعی و شهید خلیل برهانیان قناد از زمره این تکنسین‌ها بودند.

اکنون 41 سال از تأسیس اورژانس پیش بیمارستانی یا اورژانس 115 می‌گذرد. حالا اورژانس ایران با 3500 دستگاه آمبولانس، 57 اتوبوس آمبولانس، 40 موتورلانس در 2190 پایگاه شهری و جاده‌ای، 20 پایگاه هوایی و 2 پایگاه دریایی، مشغول به خدمت است. بدیهی است هنوز راه زیادی تا رسیدن به سطح ایده‌آل مانده است، اما مراکز اورژانس با همین امکانات کم هم توانسته‌اند خدمات ارزنده‌ای را ارائه دهند.

براساس سیاست های کلان کشوری در تاریخ 8/5/1368 پایگاه اورژانس 115 زابل تحت عنوان مرکز اطلاعات اورژانس با تعداد 15 نفر تکنسین در شهرستان زابل راه اندازی گردید و به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی هم اکنون مرکز مدیریت حوادث وفوریتهای پزشکی دانشگاه زابل دارای 18 پایگاه اورژانس جاده ای و شهری و با 122 نفر نیروی انسانی مشغول امدادرسانی به مردم و مددجویان خدمات فوریتهای پزشکی در سطح منطقه سیستان می باشد ، تیم های امدادی اورژانس این مرکز  ماهیانه بالغ بر 1200 مورد ماموریت اعم از حوادث ترافیکی، غیر ترافیکی و بیماریها را انجام می دهند ./.


نظر شما :